Saturday, March 12, 2011

MULUT

setelah lama tak menaip di sini.. aku dapat topik best ni dari kotak fikiran aku. tak fikir out of the box sebab aku rasa semua ni ada pada semua orang.

mulut yang lancar atau petah berkata-kata adalah anugerah yang terbest dari allah  bagi pendapat aku. tapi ada pulak yang terlebih petah , maksud aku mulut jahat atau mulut touch n go ( macam aku ).

orang yang mulut jenis ni memang akan menghadapi banyak masalah dengan kawan-kawan atau orang sekeliling.
 bercakap atas pengalaman , orang akan isolate orang yang bermulut jahat. contahnya, bile kita tersakitkan hati seseorang , orang tu akan luahkan kat orang lain , dan orang lain pun akan jauhi kita untuk elakkan diri daripada terasa , ada jugak yang balas balik dengan menyakitkan hati kita , semua ni adalah tindakan yang wajar seorang manusia yang ada perasaan akan buat. orang yang bersalah tu patut sedar dan berubah.

tapi pada pendapat aku . adalah lebih baik kita face to face dengan orang yang bermulut jaha t ni supaya tindakan kita atau tindakan dia tak efek sesiapa , maksud aku tak menjejas emosi dan hubungan kita sesama manusia. ayat yang patut kita cakap ialah " weh , aku tak berapa senang la dengan percakapan hang yang......." , tegur lah dengan ayat yang lembut sebab orang yang bermulut jahat ni selalunya panas baran .

ok ! itu saja ! nak sambung buat ole-ole.daaaaa!

No comments:

Post a Comment